Debiteurenbeheer

Alvorens mijn Finance Managers functie heb ik bij 2 bedrijven gewerkt die in faling zijn gegaan. De bedrijven zijn beiden in faling gegaan vanwege de faling van een belangrijke klant. Door de ervaring op de boekhouding van een bedrijf dat in moeilijkheden zit opgedaan te hebben ben ik zeer sterk in het aanvoelen wanneer er een klant in financiële problemen zit. De klanten die het meeste bellen en rappels sturen zijn diegene die nog de laatste centen krijgen, dat is een feit. Vandaar dat het belang van een goede opvolging in uw debiteuren zeer belangrijk is. Zodat u weet wanneer één van uw klanten in problemen zitten, deze komen er niet van de ene dag op de andere, dat gaat met een evolutie van vertraagde betalingen, uitvluchten,…

In mijn functie als Finance manager heb ik ook projectmatig bij andere filialen opleiding gegeven in debiteurenbeheer en de afdelingen voorzien van een goede structuur.

Als Credit Control Manager Western Europe was ik verantwoordelijk voor de credit controllers binnen Western Europe filialen, de risico analyse van de klanten en de rapportage.

Financieel Management

Doorheen de jaren als financieel manager heb ik veel ervaring opgedaan als teamleader, zowel bij de dagdagelijkse boekhouding, als bij de maand- en jaarafsluiting, interne en externe audits.

De grootste uitdaging is er gekomen door het wegvallen van een finance manager in een productiefabriek van een dochteronderneming in Wallonië. Ik werd gebeld door de Finance Director vanuit de Group om deze uitdaging aan te gaan. Aangezien dit vlak voor jaareinde was betrof het een zeer moeilijke uitdaging. Daarbovenop in een nieuw team onder deze stress omstandigheden een afsluiting leiden vraagt veel verantwoordelijkheidsgevoel en een goede aanpak. Na 6 maanden was er een nieuwe finance manager gezocht en opgeleid. U kan bij de referenties lezen hoe de teamleden Chantal Delgado en Charlotte Emaer dit hebben ervaren.

Ik ben ervan overtuigd dat een financieel manager voldoende dicht bij zijn team en de werkzaamheden moet betrokken zijn om zo steeds nieuwe processen, verbetering en automatisering te kunnen doorvoeren, zodat de afdeling mee kan blijven evolueren naar betere service en inzichten én er heel wat centen kunnen bespaard worden.

Implementatie van SAP

In mijn ervaring doorheen de jaren was ik verantwoordelijke bij de implementatie van SAP binnen de onderneming. Door het implementeren en werken met dit pakket heb ik tamelijk wat ervaring in de noden van een bedrijf bij een overschakeling.

Het belangrijkste is dat de mensen ‘mee’ zijn, er met volle moed aan beginnen want zulke implementatie is een zware periode.
Hierin is ‘hands on’ ondersteuning geen overbodige luxe.

Iemand die erbij zit om de simpele kleine transacties aan te geven zonder dat je steeds heel de cursus terug moet bekijken, neemt heel wat druk weg.

Boekhoudkundige Ervaring

Ik heb 15 jaar ervaring en ben gegroeid van onderaan de ladder tot middenkader. Hierdoor heb ik een brede ervaring in alle taken binnen de boekhouding. Ik heb voor ‘alle treden van de ladder’ voldoende tijd genomen om zodoende een zeer sterke basis en uitgebreide kennis te hebben opgebouwd.

Bekwaamheid, concentratie maar onmiskenbaar is inzicht de belangrijkste sleutel om goed boekhoudkundig werk te leveren. Steeds nadenken bij alles wat je doet zodat het correct verwerkt wordt en zo het management een goed overzicht krijgt.